دانش خلاقیت شناسی TRIZ

یکی از برجسته ترین و جامع ترین رویکردها و روش شناسی های علم خلاقیت شناسی ، دانش خلاقیت شناسی TRIZ یا نظریه حل ابداعانه مسئله موسوم به TRIZ به عنوان یک رویکرد عمیق و بنیادی خلاقیت شناسی و اختراع شناسی و نیز دانش و فناوری مهندسی خلاقیت و نوآوری است که حاصل تلاش ها وفعالیت های علمی بسیار ارزشمند دانشمند خلاقیت شناس بزرگ ، پروفسورآلتشولر می باشد ، که در حال حاضردرکشورهای مختلف جهان به آن توجه بسیارزیادی می شود .

1-1- معنای TRIZ:

واژه TRIZ (تریز) برگرفته شده از حروف اول کلمات در عبارت روسی زیر می باشد :
«Teoriya Resheniya Izobrototelskikh Zadatch»که برابر انگلیسی آن عبارت «Theory of Inventive Problem Solving» (با مخفف TIPS) است که به معنی نظریه حل ابداعانه مسئله می باشد . این دانش در سراسر جهان تحت عنوان TRIZ شناخته می شود و متداول شدن این نام به این علت است که بنیانگذار آن ، دانشمند خلاقیت
شناس گنریچ سائولویچ آلتشولر (G.S. Altshuller) (1998-1926) ، متولد تاشکند ، زبانش روسی بوده است .
آموزش بالا
TRIZموسسه، متناسب با ويژگي‌هاي هر بخش از فرآيند كشف و حل مساله، انجام بازي‌هاي زير را براي پرورش حواس، تخيل، تفكر و تكلم در كودكان توصيه مي‌كند:

والدين و معلمان در قالب 40 ماژول زير مي‌توانند چگونگي انجام بازي‌هاي پيشنهادي را با كودكان خود تمرين كنند و در تغيير نگرش حاكم بر ساختار آموزش و پرورش كشور پيش قدم شوند:
شماره نام ماژول مدت ماژول
(ساعت)
1 بازي دايره —
2 بازي گوش شنوا —
3 بازي چشم بينا —
4 بازي بيني بويا —
5 بازي لمس آشنا —
6 بازي زبان چشا —
7 بازي پديده جديد —
8 بازي پديده ديگر —
9 بازي من به جاي پديده —
10 بازي چوب‌هاي جادويي «كم كردن» و «زياد كردن» —
11 بازي چوب‌هاي جادويي «تقسيم كردن» و «تركيب كردن» —
12 بازي چوب‌جادويي «تغيير زمان» —
13 بازي چوب‌هاي جادويي «زنده كردن» و «سنگ كردن» —
14 بازي چوب‌هاي جادويي «تك‌كاره» و «همه‌كاره» —
15 بازي چوب‌جادويي «ضد هم» —
16 بازي چوب‌جادويي چهل‌كاره —
17 بازي چوب‌جادويي «خود به خودي» —
18 بازي بچه فيلسوف —
19 بازي چوب جادويي «غيب‌شو» —
20 بازي چوب‌هاي جادويي «شبيه‌كن» و «متفاوت‌كن» —
21 بازي بله ـ نه —
22 بازي پنجره‌ها —
23 بازي «حذف مانع» —
24 بازي لباس‌ها —
25 بازي كلاه‌ها —
26 بازي كفش‌ها —
27 بازي نقش‌ها —
28 بازي عينك همه‌طرفه —
29 بازي‌هاي كلامي —
30 فرآيند ساده كشف و حل مساله براي كودكان و نگاهي به بازي‌هاي تفكر خلاق در كنار يكديگر —
31 سطوح مسايل و هدايت كودكان در سطح مساله‌هاي سطوح بالاتر و تعريف مساله خلاق —
32 اينرسي تفكر و تكنيك‌هاي خلاقيت —
33 تكامل استراتژي‌ها و تكنيك‌هاي كشف و حل مساله —
34 آشنايي با TRIZ —
35 عملكرد نوآوري و انسان نوآور ايراني ـ اسلامي —
36 الگوهاي هدف گذاري تربيتي انسان نوآور ايراني ـ اسلامي —
37 نظام نوآوري وزارت آموزش و پرورش —
38 ساختار يك مدرسه با قابليت پرورش انسان نوآور —
39 ويژگي‌هاي نظام هاي چهارگانه «ياددهي ـ يادگيري»، «ارزيابي و ارزشيابي»،«محتوايي و برنامه‌ريزي آموزشي» و «تشويق و تنبيه» در درون يك مدرسه با قابليت پرورش انسان نوآور —
40 وظايف در قبال نوآوري —

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست